Skip to main content

کلینیک های دامپزشکی در مقام پیشگیری و کنترل بیماری ها

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این سوال که نقش کلینیک‌های دامپزشکی در پیشگیری از بیماری‌های مشترک در محیط های شهری و ارتقای سلامت جامعه چیست؟ گفت: «سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از سازمان‌های بهداشت‌محور در داخل کشور، برای پیشگیری، کنترل و نهایتا مبارزه با بیماری‌های دامی و بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام، نقش مرجع ذی‌صلاح دارد. از طرفی بر اساس قوانین موجود، شرایط کشور به سمتی حرکت کرده که به منظور تربیت بخش خصوصی، درمان در حوزه دام اعم از دام بزرگ و حیوانات خانگی، به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده است.»

«دکتر حسن اختیارزاده» در گفت‌وگو با حکیم مهر افزود: «نگاهی به بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام نشان می‌دهد که بیش از ۸۰۰ بیماری و عفونت مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد و به عبارت دیگر ۵۰ درصد این بیماری‌ها مشترک هستند، لذا فعالیت مراکز درمانی، کلینیک‌ها و مراکز بیمارستانی در داخل شهرها بسیار مهم است و این مراکز به عنوان یک عضو بسیار تاثیرگذار تلقی می‌شوند.»

وی با تاکید بر اینکه اساس نگاه به بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها باید برگرفته از اصول پیشگیری باشد، تصریح کرد: «اتفاقا یکی از وظایف اصلی مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های فعال در بخش حیوانات خانگی که در شهرها فعالیت می‌کنند، اصول پیشگیری از بیماری‌هاست. اثبات این مدعا واکسن‌هایی هستند که علیه بیماری هاری به عنوان یک بیماری کشنده و مهم در حیوانات خانگی استفاده می‌شود یا اقدامات و درمان‌های انگلی که بعضی از اینها قابل انتقال بین انسان و حیوان است.»

دکتر اختیارزاده ادامه داد: «اگر با نگاه خوب به موضوع فعالیت کلینیک‌ها نگاه کنیم، وجود مراکز پیشگیری از بیماری‌های دامی در حوزه حیوانات خانگی که قادرند از بخش زیادی از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان از حیوانات خانگی به انسان جلوگیری کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مسیر تلاش‌های سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی به عنوان سازمان پیشرو در حمایت از حقوق حرفه‌ای دامپزشکان باید هماهنگ با فعالیت‌های سایر ارگان‌های مرتبط با حوزه دامپزشکی باشد. از طرفی شهرداری تهران نیز باید به این موضوع بپردازد که کلینیک‌های دامپزشکی، مراکز استراتژیک در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها هستند و باید به عنوان یک زنجیره به آنها نگاه شود.»

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بحث «سلامت واحد» در دنیا مطرح است و سازمان جهانی بهداشت حیوانات روی آن کار می‌کند، تصریح کرد: «در مقوله سلامت واحد، بحث سلامت در جهان، به شکل یک زنجیره متصل به هم از سلامت انسان، سلامت حیوان و سلامت محیط زیست مطرح است. بنابراین سایر سازمان‌ها مثل شهرداری‌ها و... باید سلامت را واحد ببینند، کمااینکه نمی‌توان سلامت انسان را از سلامت محیط زیست یا سلامت حیوانات جدا کرد، بنابراین فعالیت کلینیک‌های دامپزشکی اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد.»